top of page

Broto-Torla en de Sorrosal waterval

Als je teveel naar het nieuws kijkt denk je misschien dat het alleen nog maar te heet is in Spanje. Onze ervaring is dat het deze zomer erg meevalt met de hitte. We hebben eigenlijk een heerlijke zomer tot nu toe. Natuurlijk, .. het kan hier sommige dagen echt wel warm worden. Maar Juseu ligt op 800 meter hoogte en dat zorgt bijna altijd voor voldoende afkoeling ´s nachts, Bovendien is de lucht meestal droog zodat je de warmte veel beter kunt hebben.

Maar elke zomer zijn er de uitschieters en dan kan de temperatuur ook hier boven de 35 graden komen. Dit jaar hebben we twee van zulke dagen gehad. Als we dat zien aankomen en we hebben de mogelijkheid, dan zoeken we op zo'n dag verkoeling in het hooggebergte. Het liefst zoeken we dan een plek waar het smeltwater van de gletsjers langs je naar beneden klettert of waar je een bad kunt nemen in ijskoude bergrivieren of meren.

In de natuurparken Ordesa en Posets Maladeta die ten noorden van Juseu liggen zijn er legio mogelijkheden om naar zulke plekken te gaan. De ene plek is nog mooier dan de andere.

Afgelopen week was het zo'n dag om de koelte te gaan opzoeken. We gingen de wandeling van Broto naar Torla maken. We vertrokken om een uur of 8 in de ochtend richting Ainsa en dan rechtdoor richting Boltaña. De wegen in deze omgeving zijn uitstekend dus zelfs de autorit is al een plezier. Als je in Broto (70 km van Juseu) aankomt is er een grote parkeerplaats achter de brug links. We drinken een koffietje op het aangename terras van cafetaria Sampietro en dan beginnen we de wandeling via de GR15 langs de Rio Ara naar het noorden richting Torla. Het is een makkelijke wandeling veelal in de schaduw van de hoge bomen in een prachtig landschap. Zonder al teveel te stijgen (300 meter) ben je in een uur in Torla. Ook hier zijn er restaurants en terrassen in overvloed. Dit dorp wordt in de zomer druk bezocht; vanuit Torla kun je met een bus verder het nationaal park van Ordesa en de Monte Perdido in. Auto's worden vanaf hier verder geweerd.

zwemmen bij Torla

Het is zonde om via dezelfde GR15 terug te lopen. Wij lopen vanaf de busplek bij de rotonde naar de rivier via een kronkelpad. Daar vind je de brug. Aan de overkant van de Rio Ara kom je na een tijdje bij nog een Romaanse brug. Hieronder links is een prachtige zwemplek met echt koud water. Je moet hier echt wel even een bad nemen. De wandeling verder naar Broto via deze kant van de rivier is wel iets langer, en stijler en steniger af en toe, maar zeker zo mooi. Wij kwamen op deze weg helemaal niemand tegen en dat midden in het hoogseizoen! Eenmaal weer beneden bij de rivier kom je langs de koeienweiden aan achter de kerk van Broto.

Bij dezelfde brug als waar de GR15 richting Torla naar rechts ging, ga je nu naar links. De route naar de Cascadas de Sorrosal is duidelijk aangegeven. Vanaf de brug is het een kwartiertje lopen naar de watervallen. Hier is ook een mogelijkheid om naar de top van de waterval te klimmen langs de via ferrata op K3 niveau (wat dat ook moge betekenen). Deze route die ook nog door grotten gaat duurt ongeveer 2,5 uur. Dit laatste hebben wij dus maar even links laten liggen..

Op de terugweg hebben we nog een kleine cena in Ainsa genomen. Op de indrukwekkende Plaza Mayor boven op de berg zien we het donker worden. De avondwind blaast wat eerste koelte uit de bergen richting het uitbundige avondleven dat hier nog wel even door zal gaan...